Een dag uit de werkweek van Mitchell, leraar groep 5/6 Sterrenboom Den Bosch
Lekker springen in de klas
Ik verwelkom alle kinderen ‘s ochtends altijd persoonlijk. Ze krijgen dan ook de ruimte om aan te geven hoe ze zich voelen. Dat is belangrijk voordat ik aan de slag ga. Is er een kind bij dat zich wat minder happy voelt, dan laat ik weten dat ik het gezien heb en erop terug kom. Daarna neem ik de planning door met de klas, zodat ze weten wat er die dag op het programma staat. Dan begin ik meestal met een dansje, een liedje of een energizer. Ik zing vaak een liedje over dankbaarheid met de klas. Dat ze bewust zijn waarvoor ze dankbaar mogen zijn. Opgewekt starten we dan de dag. Er zijn dingen die iedereen schoolbreed moet opvolgen, maar over het algemeen kan ik zelf bedenken hoe ik mijn lessen indeel. Je moet natuurlijk wel het rooster in de gaten blijven houden.
Alles wordt leuker met muziek
Iedereen neemt zijn eigen talent mee de klas in. Muziek is voor mij heel waardevol. Het kan inspireren, het kan je tot rust brengen of juist activeren. Het kan je meenemen naar een andere wereld, het geeft je energie. Als ik merk dat de klas onrustig is, dan laat ik wel eens eens rustig nummer horen, waardoor ze even vertragen en terugkomen bij zichzelf. Het leuke is dat je via muziek ook met taal en rekenen bezig bent. Dat hebben ze niet eens in de gaten. Bij bekende nummers laat ik ze naar de tekst luisteren en vraag ik waar het liedje volgens hen over gaat. Dat schrijven ze dan op hun wisbordje. Ik laat ze ook wel eens een gedicht schrijven op het gevoel van de muziek. Ik maak zelf gebruik van Ableton, dat is een programma waarin ik mijn arrangementen maak als DJ. Met de kinderen zijn we nu bezig om ritme en maten te ontdekken, om zelf beats te bedenken en daar ook een melodie boven te plaatsen. Op die manier hoop ik altijd dat er een kind tussen zit dat hierdoor net als ik zijn passie ontdekt en iets met muziek gaat doen. Ik vind deze natuurlijke manier van werken echt een verrijking.
Leren is vallen en opstaan
Het geeft mij energie als ik zie dat kinderen met een voldaan gevoel naar huis gaan. Dat ze gaan nadenken over iets, dat ze iets voor elkaar gekregen hebben dat ze eerder nog niet konden. Dat ze gegroeid in hun werkhouding of dat ze trots zijn op wat ze bereikt hebben op die dag. En iedere dag kan er een ander leerdoel zijn, een ander groeiproces. Het leven bestaat uit processen. Vallen, opstaan, het leren van je val en weer opstaan. Durven vragen om hulp en ook hulp durven bieden. Kennis is belangrijk, maar nog veel belangrijker is levenswijsheid. Dat je weet hoe je plezierig met elkaar omgaat. Dat is wat ik leerlingen graag bij wil brengen. Daarom pas ik ook de principes toe uit mijn militaire periode: één team, één taak. Daarbij hoort ook discipline, aanpakken en nieuwsgierig blijven naar wat er om je heen gebeurt. Ik hou van af en toe een grapje maken. Ik hou het graag luchtig. Wat ik ook gewend ben is om samen te sparren en op zoek te gaan naar leermomenten. Elkaar feedback geven met goede argumenten.
Nog méér kansen creëren
Wat ik voor de toekomst zou willen bereiken, is een groter publiek bereiken. Dat ik mensen aan kan zetten om hun passie te vinden. Dat doe ik nu met deze groep kinderen. Het zou mooi zijn als ik dat verder kan brengen. Wat ik zou willen laten zien, is dat wat je vaak als een eindpunt beschouwt eigenlijk ook een nieuw begin betekent.
Als leraar ben je een voorbeeld
Ik ben van het echte contact. Ik haal er veel voldoening uit als ik andere mensen kan helpen, als ik kan laten zien dat ze er niet alleen voor staan. Ik hoop altijd dat dat kleine vlammetje, wat ik ze aanbied iets kan creëren. Je hoort vaak bekende artiesten praten over hun kindertijd. Het was die juf of die meester die mij écht zag, die mij heeft aangemoedigd om mijn talent te benutten. Zo kijk ik ook nog steeds terug op mijn kindertijd.
De toekomst mee-maken?
Ben jij scholier en wil je het verschil maken, kom dan in het basisonderwijs werken. Daar begint het allemaal. Daar werk je aan het fundament voor later. Daar ligt de voedingsbodem waarop kinderen gaan groeien. En jij kunt ervoor zorgen dat ze sterke wortels krijgen.